Wednesday, November 28, 2012

Syurga tempat si kecil itu.....

28 November 2012/21:15pm

mlm tdi.. ms aku bru je ambil nasi nk mkn mlm... dpt msg dr hida bgtau anak kwn ktrg dah meninggal... hida tnya kalau2 aku tau psl tu... hida pn sedih sgt2.... aku serius xtau... trus aku xjadi makan.. tolak nasi ke tepi.. aku bkk fb n tgk wall dia.. memule org wish tahniah sb dah bersalin.. then org wish takziah pulak... meremang roma aku.. aku sedih sgt2 ms tu... lepas tu dpt call dr fida pulak tanye kenapa ng anak kwn ktrg tu... fida pon sedih jgk.. perasaan fida & hida yg tgh mengandung tu mesti lgi memahami perasaan ibu yg kehilangan anak tu... berhenti selera aku nk mkn masa tu... aku terus call mas tnya psl kawan ktrg sb aku tgk mas ade post takziah kt wall dia... mas kata dia pon tau dr wall husband kawan ktrg..sedihnya kami ms bercakap tu...

Ya Allah kau kuatkanlah & kau tabahkan lah hati mereka...
beri lah semangat mereka sebesar mana dugaan yg kau beri pada mereka...

to leen & nuar...
aku xterbayang ape yg ko tanggung tpi aku percaya ko redha krn ko yakin dengan Yang Maha Esa bahwa si kecil ko akan tunggu ko & suami di pintu syurga... InsyaAllah, besar dugaan utk korg.. besar juga rahmat & rezeki dariNya kerana janjiNya benar...
Takziah dari aku & adi...

tu la yg aku inbox pd leen... xterkata sebenarnya aku... aku hanya mendengar & melihat.. tpi mereka yg menanggungnya... sedihnya aku sampai xterbayang bagaimana sedihnya mereka... MasyaAllah...  hanya doa yang mampu aku beri pada mereka... moga Yang Maha Esa merahmati mereka sekeluarga... Amin

***

bila jadi mcm nie... bila hida & fida sms/call aku.. aku tau kami bukan berniat utk saje2 mengambil tahu.... tpi kami turut sama sedih....turut sama mahu bersama2 memahami perasaan leen... even ktrg bukanlah rapat sgt... aku paham ape yg bermain dlm fikiran hida/fida yg tgh pregnant ms tu...  sedih & takut bercampur baur... aku terus terbayangkan kwn2 aku yg tgh pregnan sekarang nie.... juju, fida, hida, mekNa, kak eida, diha..... dll

Ya Allah Ya Tuhan Kami....
permudahkanlah urusan kami.....
berilah peluang kpd kami utk mengandungkan zuriat kami...
berilah peluang kpd kami utk melahirkan zuriat kami...
berilah peluang kpd kami utk membesarkan zuriat kami...
berilah peluang kpd kami utk mendidik zuriat kami...
berilah kami zuriat yg sihat, sempurna yg baik akalnya...
berilah kesihatan yg baik kpd kami...
berilah keberkatan rezeki kpd kami...

agar dpt kami memperbaiki diri kami....
untuk menjadi hambaMu yang lebih baik..
utk menjadi hambaMu yg lebih bersyukur..
utk menjadi hambaMu yang lebih taat..
utk menjadi hambaMu yang tidak ingkar..
hanya padaMu kami memohon...

Ya Allah Ya Rabb....
perkenankanlah doa-doa kami...
Amin

Friday, November 23, 2012

chocolate promo! :D

Assalammualaikum wbt... 

Alhamdulillah.... aku da stat buat biznes coklat...  banyak da coklat yg aku buat... aku wat plain/praline coklat, coklat fruts/nuts filing, coklat oreo, lollychoc... & mcm2 lgi...

so sebelum blog & fb choc aku dilancarkan awal disember nie (chewaahhh...cam hartis pulak wat pelancaran album! hehe) so aku nk wat promo murah giler... mmg xdpt murah camgini kt mane2.. hehehee :D sila cekidaut!!!

hanya 50sen seketol hoiiii....

term & condition nye hanyalah bagi aku tupperware or tipuware korg sendirik so korg akan dpt harga seketol coklat plain cuma 50sen!
coklat slalunye aku akan campor2 je milk coklat+dark coklat+white choc+stoberi choc.. :D


ape? xde tupperware or tipuware? dun wory bebehh... aku ade pakej2 murah gler jugak utk korang hoiii....


 pakej 1
individual aluminium foil wrap 50pcs = RM25
 - in box add RM6
- in sealer plastic add RM5
 

 
 
pakej 2 :
individual choc in box
30pcs  = RM17
 
 
 
pakej 3 :
individual box oreo choc with edible image
1pcs = RM1.50
*edible image depend on stock e.g: angry bird, doraemon, pooh etc..
(min order 10 pcs)



 
pakej 4 :
gift box wording choc
12pcs = RM 10 
*cute candle included.. ;p





pakej 5 :
individual mix choc : milk/dark/white/stoberi choc..
2pcs in clear box = RM1.20
3pcs in clear box - RM 1.70

 
 
taraaaa....
hehehee.. so promo coklat aku nie sah sehingga blog aku dipublish awal bln 12 nie... bler da ade blog nt harga lebih kurang cm harga pasaran semasa... hehee
 so boleh la korg tempah2 sekarang yer.... dun wory aku pakai coklat halal & dijamin sedap : colatta, beryls + le bourne...  klo rasenye korg nk wat goodies or ape2 jer sila roger aku sementara harga yg tersangat lah murah... but if tarikh event korg nt ujung bulan 12 & ms tu blog aku da publish?? dun wory.. pay upfront booking so korg akan dpt jugak harga promosi nie oke... :D
 
ape2 roger je aku k.... call/sms meiza : 012-359 5004
 
 
 

Monday, November 19, 2012

Salam Maal Hijrah 1434H









 
Assalammualaikum wbt....

di saat kita meraikan kehadiran Maal Hijrah 1434h nie... kita masih mampu menumpang dengar bunyi2 mercun dari jiran2 bangsa India yg menyambut Thaipusam....

kita mampu berdoa dengan aman diatas sejadah tebal milik kita bersarung telekung yg putih bersih suci dari segala kokotoran....

kita menadah tangan membaca doa akhir tahun dan awal tahun... kita mampu membeli buku doa tersebut dan kita search melalui ipad..smartphone & sekurang2nya kita boleh print doa tersebut....

Salam Maal Hijrah 1434h.... moga kita dikurniakan kehidupan yg lebih baik dari semalam.. moga kita dikurnia kesihatan tubuh badan... moga kita dikurnia kehidupan aman tenteram.... moga kita dikurnia Iman yg kuat... moga kita dikurnia akal fikiran yg baik... moga kita dikurnia rezeki yang berkat... moga kita dikurnia hati yang bersih... moga kita dikurnia anak-anak yang sihat sempurna.... untuk kita lebih beribadah kepada-Nya... untuk kita sujud dengan ketaqwaan kepada-Nya.. untuk kita mensyukuri setiap nikmat daripada-Nya....  hanya Dia yg Maha mendengar lagi mengasihani... Amin Ya Rabb....


















Boikot vs Tidak Boikot....

kepada yang BOIKOT..... tidak perlulah kita mengata pulak kepada mereka yg tidak boikot sebagai 'menyokong kekejaman israel'... 'tidak mempedulikan saudara sesama Islam'... tak perlu kata-mengata kerana mungkin mereka menderma lebih banyak dari yang telah mereka belanjakan atas produk2 Israel... kerana mungkin mereka berdoa lebih banyak dari kita... & kerana halal & haram itu semuanya ditentukan olehNya bukan ditangan kita...

kepada yang TIDAK BOIKOT..... tidak perlulah kita mengata pulak kepada mereka yg boikot 'eleh.. baru nk boikot sekarang'... 'mcm ko xpernah mkn sume2 yg ko baru nk boikot tu'... tak perlu kata-mengata kerana sekurang2nya mereka ada terfikir mungkinkah duit hasil membeli/bayar produk2 Israel itu secara tidak langsung berakar-umbi telah menaja kos kezaliman tentera Israel... sekurang2nya mereka ada kesedaran sendiri untuk tidak menyumbang apa2 terhadap Israel... & sekurang2nya mereka cuba usaha & daya mereka...  

kepada yang BOIKOT atau TIDAK... hentikan caci-maki, kata-mengata sesama kita kerana itu mungkin menjadi pencetus atas apa yang berlaku di Gaza sekarang..... marilah sama2 kita kembali pd niat kita yang sama.... menadah tangan memohon bantuan & ihsan dari-Nya untuk menyelamatkn saudara Islam kita di bumi Palestine.. InsyaAllah.. terimalah kami berjihad melalui doa kami Ya Rabb.

Allahumma a'laika bilyahudi...

Friday, October 19, 2012

blog yg aku suke baca : blog kawen2.. hehee

Assalammualaikum wbt...


hehee...mementang ler da kawennn... hehehe da tentu le sblm kawen bnykkk gler aku gugel blog2 yg wat biz kawen2 nieee.... google je lah yg mampu.. bnykk benoooo... da kawen pon aku stil jgk suke tgk2 blog2 or fb yg buat biz kawen2 nie... aku harap adik aku c Nadia Jambatan tu kawen tahun depan!!! wahahaha...bolehhhh la skali lagi aku merancang kawen2 niee... besh wooo men kawen2... :D okeh.. yg aku listkn nie sume kawan2 aku.. bknle sb nk promote kwn2 aje... tpi yg paling penting bgi aku.. kerja dorg ohsem dgn harga yg berpatutan... klo korg minat.. korg cekidautt jer oke.. pehtu kontek je dorg.. sure impian korang terlaksana! cheewaaahhh... cm iklan syampoo lak aku wat... hehe :D

 
1st.... pn.Nuyul (dah Puan ye skng. harap maklom!) yg buatkn hantaran aku jadik ohsem!! hoiii... cekidaut FB - Hantaran Nashkeen.. ermm.. xpercaya? haaaa..meh aku huplod sket2 gmbo kasik korg percaya.. hehe & yg plg kebabomnye.. beliau bkn aje takat wat hantaran aku jadik kebabom.. pn.Nuyul gk yg watkn aku punye hand bouquets idaman...ehem! jgn lupe beli pesona pengantin Disember 2012 ye...hasil kerja Hantaran Nashkeen ade kt situ... terbaek! ;p

         
nie la pelamin aku yg pn.Nuyul watkan...
die watkn decor fresh flower kt blakng tmpt utk aku duduk ms nikah tu...
siap ade lmpu led lgi utk naikkn seri tauu..
mmg cantek.. gmbo bawah tu full view pelamin...
 
 
 

2nd..... puan.Hida.. (da puan jugak.. & mumy soon to be! Alhamdulillah) :D bff aku nih owner FB - MyDreamsWeddingByPinkiss nie pon wat biz kawen2 jgk... mmg ohsem2 belaka tauuu... kt sini bole jadik 1stop centre tauuu... macam2 korg bole carik tauu... ade yg bole di beli.. di pinjam.. di request... pelamin mini. cristal handbouquets. goodies. bunge telur. ha macam2 ler.. bkn stakat tu je yer.. candy buffet pon ade tauuu... terbaek! ;p

 

      
nie la candy buffet yg pn.Hida da buat..
ade choclate fountain...
ade mesin wat gula kapas & popcorn jgk tauuu..
coklat oreo tu sedappp!
 
3rd.....  cik.Zila... (bride soon to be in Disember 2012... Alhamdulillah) hehhee... korg bole cekidaut BLOG - Journey Through Life nie... cik Zila kite nie bole wat fabric-handbouquets yg sgt ohsem tauuuu! korg siap bole request lgi nk kaler ape.. nk bunge ape.. powerrr hoiii pandai menjahit.. untung bakal husband beliau... hehehee... zila bole wat pelamin mini. hantaran. fabric bouquet & ade bnyk bende yg korg bole rent.... terbaek! ;p


 
cer cekidaut fabric-handbouquets zila ms dier tunang..
sgt ohsem kan hoiii... :D
sory beb aku copy gmbo ko.. hehe



4th.... pn.Leen... (tgh tggu saat2 indah bergelar mumy tauu! congrats leen...)... leen nih da lame da wat biznes kawen2 nie... korg cekidaut BLOG - Party Like Diva beliau.. . kt situ bnyk korg bole dpt tau.. brg2 ohsem utk wat goodies...  ade candle.. bkn lilin biase2 tau.. lilin cute2 belaka.. ade box utk letak sweet... birthday kek or pop cake pon ade tauu.... terbaek! ;p


 
tgk tu lilin tu sgt cute kn...
klo g wedding dpt lilin gitu suke weiii... hehheee
sory beb aku copy gmbo ko.. ;p



5th.... pn.Tikah... (she resign utk jaga ayahnya...tabik!) so... skng pn.tikah adalah fulltime makeup artis yer.... cekidaut BLOG - Each & Everything tu... cantek btol die mekap org tau....korg bole contact dier kalo rase nk cantek menawan ms majlis kawen korg yer.... klo nk g dinner ala2 artis pon boleyy je dptkn mua pn.Tikah nie... barang2nye jgn risau sume yg berkualiti ye..... terbaek! ;p


mekap utk pencarian covergirl...
cantek2 kan? mua by tikah...
sory ye beb aku copy gmbo ko.. hehee
 




so.... stakat nie jelah blog2 kawen yg aku slalu cekidaut... mmg le bnykkk lgi blog yg korg bole jmpe klo korg gugel... tpi kenkadang kite nk jgk dpt rekemen dr kwn2 or org2 yg kite kenal kan... so cekidaut la yer... hehehhee

sekian. terima kasih :D

Monday, October 1, 2012

blog yg aku suke baca : blog makan2

Salam...

lame rase xhapdet belog aku nihhhh.. kemain ko mcm ler ade org baca.. hehe...
aku slalu klo bosan2 kt opis nie.. or xde kje.. or ade kje tpi mcm nk mkn gaji buta.. haha..
aku suke la g bace2 blog org yg masak2 & makan2 nih... kemain hoi kecur aku pastu bler 'blogwalking' gitu kt blog dorang... kekadang bler mood 'perasan-pandai-masak' aku nie datang.. aku siap print lgi resepi2 nye hoiii..... buatnye tidak! susah hoiii... mane aku reti... wahahaahaa... pehtu yg blog story pasal makan2 nie mulelah buat aku xkeruan.. atie teringat2 nk teraiii ajee.. bajet mengidam! mengandongnya belom! wahahahaa.... nyampah! hehehee

nieh aku nk listkn blog2 yg aku suke okeh.. ekot list yg paling aku suke la ehh...

1. Masam Manis ..... pergh.. yg nih xyh citer la wei... mmg terbaekk hoii... owner blog nie namenye Azlita Aziz xsalah aku.. pandai masak & kreatif hoiiii....hehe akk nie dr JB.. gamaknye org2 Johor mmg pandai2 masak ekh? wahahahhaa.. nk bangga jgk le aku.. eben xpandai hoiii.. hehehee... cer korg ushar... terbaek!

2. Citarasawan ..... yg nih pon besh weii.. mcm2 kueh ade hoii.. dier punye agar2 terbaekk wei.. mmg pandai masak tauuu..pehtu kemain cantek2 lak tu... haih lerr... ritu ms raye ritu.. bnyk aku print resepi dr blog nih.. tpi buatnye 5jenis je..... hehe.. kak wan ni mmg amek oder.. so da klo2 korg kecur.. bole la oder tros.. hehe...

3. Jom makan2 jalan2 .... yg nih blognye sempoi.. citer xbnyk sgt.. tpi gmbo kecur! hehhee.. blog nie bkn citer psl mesia je tauu.. luor mesia pon die citer.. aku xtau ler sape owner blog nie.. pompuan ke laki ke.. tpi bnyk benooo die merayap weii.. ntah keje ape la dier kan.. bnyk duet merata pegi.. hehehe

4. FriedChillies .... yg nie toksah kire org kata.. ko g ushar ko pon rase pening sb kecur wei.. haha.. bnyk btol dier g makan weii... bnyk btol duet asik g makan.. ke dier dpt percuma sb pehtu dier wat review.. hehe... tpi mmg terbaek la.. ade kedai melayu, india, cina.. sume ade sini.. sila cekidaut & kecur mcm aku... hehehhee

okeh.. tu jelah dlu kot yg aku suke google.. kang klo bnyk no aku letak kang nampk benoooo gemoknye aku ni karang... nampak beno aku mkn gaji buta slalu.. hahhaa.. nt aku update blog2 yg aku suke baca bler ade masa lapang gittew oke.. hehehee...

eh2 aku ade tips klo nk cepat kecur.. haha
korg bukak google.. pehtu taip caramel.. or butterscotch... or fudge.. pehtu tekan enter then klik image! wahahahaa...

go cekidaut & slamat kecur! hehe

mari ber'3B' kepada Allah swt...

BERUSAHA, BERDOA DAN BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemat serta menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya. (
Hadis Riwayat Ibn an-Najjar)


Huraian Hadith:


* Kekayaan dan mengumpul harta untuk mengukuhkan ekonomi sangat digalakkan di dalam Islam dengan syarat-syarat tertentu seperti mengeluarkan zakat, bersedekah untuk meninggikan syiar Islam atau melakukan apa sahaja kebajikan yang harus di sisi syarak.

* Kemiskinan itu kadangkala boleh membuatkan aqidah seseorang terpesong di mana musuh-musuh Islam akan mengambil kesempatan di atas kekurangan dan kelemahan yang dihadapi itu untuk mempengaruhi ke arah kesesatan.
Rezeki dan kemewahan datangnya daripada Allah S.W.T. Setiap manusia dituntut untuk berusaha mengubah nasibnya tetapi diingatkan agar tidak bersikap rakus dan tamak sehingga mencetuskan permusuhan dan perbalahan, dengki-mendengki dan sebagainya.


PUSAT ISLAM UNIVERSITI

UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

(
SUMBER : JAKIM)

yg nie aku copy dr buletin UPM.. saje nk share2 ng korang sume... moga beri manfaat pada kita semua.. Insyallah.. :D

Thursday, September 20, 2012

kepadaNya kita kembali....

Assalammualaikum wbt...

kita di uji kerana Dia tahu kemampuan kita... yg membezakan kita hanyalah bagaimana kita hadapinya... moga kita tidak sesat dalam menghadapi ujian dariNya. Insyallah... :D

lame btol xupdate blog kesayangan aku nie...
sbnrnye bnyk da entry2 yg aku draft.. tpi sume tu xhabes pon citer nye.. so xley la aku publish lgi... tpi yg nie aku wat sbb cm xbape nk tahan da... jadik aku rs nk share2 kt blog aku nie... :D

DULU...
bler ade pape masalah... aku bkn jenis yg suke menangis.. aku lebih bnyk memberontak.. memaki hamun secara terang2.. depan muke je aku maki hoii klo aku xpuas atie.. haha.... nak ajak gadoh? no hal la wei... serang tros la bler aku xpuas atie.. huh! pehtu niat nk balas dendam mmg dtg secara otomatik.. haha.. lgi2 klo aku TERmenangis bler aku saket hati or ade la yg jahanam sakitkn atie aku.. aku akn make sure la org tu pon akn nanges balik walau cmnerpon caranya.. bler tibe masa tu, aku nk org tu tau yg aku tengah ketawakan dier.....padan muke kau! puas atie aku! haha.... itu mmg aku~

SEKARANG...
sikit2 aku masih cuba perbaiki diri aku nie... aku cuba tidak memberontak... aku tidak maki hamun lagi... even masih lagi xdpt elak utk aku maki hamun tapi secara belakang2 la kan.. dah marah sgt masa tu kan.. xley nk tahan lak.. huh... gaduh2 mmg da xde da dlm idup aku... bler ade salah paham.. aku cuba sedaya aku utk jadik org yg akan meminta maaf terlebih dahulu xkira salah aku atau tidak... aku xniat nk balas dendam pon.. even aku sakit hati sgt.. aku sejukkn atie aku dgn ckp 1day org tu akn dapat balasannye...  

bler ade problem.. aku suke share ngn mak aku... mak mmg sgt paham aku.. terima kasih bnyk2 mak.. kite syg mak sgt2.. klo mak xde mmg kite xtau ape jadik ng hidup kite... kekadang malu la jgk asik nk citer mcm2 kt mak... sb mak sendiri pon bnyk masalah..bnyk yg mak pikir..banyak yg mak simpan sendiri... tpi mak slalu ade nk dengar masalah aku.. kadang2 klo aku rase bende tu cm remeh2 je.. aku kol jgk mak.. borak2 ngn mak.. gelak2 ng mak...so ilang la stress aku ms tu... hehe... tenkiu so much mak! lebiu dunia akhirat! :D

aku suke gk kol makyang or makdek aku.. borak2 ngn beliau.. seronok hoi gelak2 ngn 2 makcik kesayangan aku tu! aku rs dorg xrase kelako pon kengkadang... tpi dorg kelako dengor aku gelak je lebeh.. haha.. kan makyang? kan makdek? hehe.. tenkiu eh sb bnyk bgi kite nasihat.. bgi pengajaran.. citer pengalaman hidup kt kite.. Insyallah kite ikut setiap nasihat..muah2! lebiu dunia akhirat jgk! :D

cuma aku harap sgt diri aku mampu hadapi setiap ujian dariNya... besar ke.. kecik ke.. semua tu mematangkan aku.. moga Dia kurniakan aku ketabahan.. kesabaran.. keberanian... moga aku jadik makhlukNya yg lebih baik dari sebelumnya.... Insyallah.

***
tak payah la 'sekian bin sekian' nk dengki ngn idup aku nie.. aku nie xde pape pon.. aku bukan ank org kaya... aku anak pesara tentera je... hidup ala kadar.. sekadar cukup makan pakai.. Alhamdulillah... aku keje bukan pangkat beso pon... keje jadik seketeri cabuk... itu pon kontrak aje... aku xde harta bende pon... aku ade sebijik MyVi je.. itu pon utang 9thn xhabes2 bayo lgi...  laki aku bkn Dato' pon wei.. laki aku keje biase2 je... aku xde ape2 pon wei...kenapelah ko dengki sgt ngn aku? hidup kau lebih baik dr aku... aku serius xpaham!... kalau kau nk berterus terang dgn aku.. kau bagitau aku kenapa kau dengki dgn aku.. mungkin aku pernah secara tak sengaja sakitkn hati kau... aku minta maaf banyak2..... terus teranglah dengan aku... benda yg kau pernah hantar pada aku tu.. kau ambillah balik... aku tau itu dari kau.... aku akn maafkan kau... kita akn terus jadi kawan... Insyallah...