Wednesday, April 24, 2013

adap ke adat?


so aku ade sikit cerita pasal adap ke adat? bnykkk bezanyer tu... so.. kenkadang aku pon konpius.. ni adap ke adat... jom kite semak sesame... hehee

Naek kereta....
  
kalo naek kereta.. slalunyer bler abah bwk kete.. mmg mak aku yg akan dok depan... kecualilah klo mak sendiri yg xmo dok dpn tu... mak suh abg aku yg dok depan... bler adi bwk kete & mak/abah aku join skali.. mmg aku akan suh abah/mak yg dok dpn.. & aku akn dok belakang... kecualilah klo abah ngn mak nk jadik bos dok blakang kan.. errmm xpon adi bwk kete then abg aku/abg ipar aku join skali... mmg aku akan otomatik dok blakang bior abg aku yg dok depan... cm tu la.. adap menaiki kereta dgn menghormati ahli keluarga yg lebih tua... lain la klo kite da ofer tpi org tersebot menolak... die xmo kan... kite beradab.. berbahasa kata org tua... jgn la belagak sgt.. mementang la itu kete kite.. or kete laki kite.. so kite kene dok depan! wajib kite dok depan! bior jelah mak pak & mak pak mertua kite dok blakng.. bior abg akak & abg akk ipo kite dok blakang... aku penah jee kasik adik adi yg last tu dok depan ms ktrg nk g pusing2 bb...ms tu adi drive.. aku dok blakang.. suh adik adi dok depan.. round2 nek myVi aku tu ler...  bkn la nk ckp aku yg plg gud2.. tpi aku rs xjatoh la pangkat aku sbg akk bler kasik adik adi dok depan.. juz nk kasi die rs lebih dihargai...  bkn selalu die dtg umah aku kan.. bkn slalu gk ktrg dpt bwk die nek kete round2 gitu... walaupn die adik adi.. yg last pulak tu.. aku rs perlu hargai & raikn & hormatkn die sbg tetamu ktrg... gitu jelah aku rs.. sb aku slalu pelik tgk sekeliling.. xjauh...dekat...


Menerima tetamu.....
slalunyer klo ade org dtg umah kite.... 1st skali kite mesti la buka pintu dgn muka manis.. senyum la lebih sikit... stiap tetamu yg dtg kerumah kita tu ade rezeki yg telah ditentukan oleh Nya utk kita...  slalunyer mmg kite da tau la kan ade org nk dtg umah kite.... klo tetamu tu bwk buah tangan berbentuk mkanan.. kekadang org dtg umah kite bwk buah ker.. mee grg ker.. grg pisang ker.. kan? so kite bole je hidangkan juga dgn air yg kite buat... sungguh takde adap kalau kite terima tetamu tpi kite sambut dgn muka masam & jgn kata air.. pelawa duduk pon tidak! sungguh tidak beradap!! kurang ajar namenye tu... klo rase nk masam muke.. hempas2 segala pintu.. baik dr awal2 klo org kol nk dtg.. ko tipukn ajelah ko xde kt umah.. ko da kuar berambos... senang.. tetamu pn xde la terasa atie ngn sikap haram jadah ko tu... biarlah kite beradap & ada adat sikit.. sian mak bapak kite besarkn kite dgn xlekang nasihat 'hormati org lain...hormati org lebih tua'......  kite xboleh suruh org hormat kite... tapi kita boleh buat org hormat kita dgn sikap kita yg hormatkn org lain...


Makan ramai2....
beshkan klo kite makan ramai2 ngn kengkawan ker.. opis mate ker... erm.. yg xbeshnyer bler time bayo tu harga makanan sume dikira dlm 1 resti! bler bayo slalunyer kite hulur cukup2 harga makanan kiter tu... lasagna 9.90 + ais lemon tea 4.70 = RM14.60!.... dihulur kt kwn yg dok hujung skali yg dak waiter tu hulur resit... abes..sape nk bayo service charge bagai ngn govt tax yg da 6% skng nih? yg lgi xbest bler kwn yg dok pgg resit tu cuma order air mineral... kesian.... ape la salahnye kite hulur jer RM15! kire 40sen tu wat bayo tax.... same2 la pasni kite bayo jugak service tax..govt tax & segala tax yg slalunyer mengarot2 tu... jangan la rs sb dak waiter tu pas bill kt kwn kite... kwn kite tu lah yg kene tanggung sorg2 bayo segala tax tu.. ape la salahnye lebihkn sikit same sikit utk tax tu... klo ko rs xmo la cm ko sorg lak nk byr tax.. ko suruh waiter wat bil asing2... so tax ko.. ko bayo sendirik... senang kan...


gitulah serba sikit citernyeee... nt aku hupdate lgi ehhh.. psl adap ke adat nihhh.. huhu :D

No comments: